Élet, életek, realitás –
mindez csak annyit ér, amennyit felfogunk belőle. Az élet nem velünk történik,
hanem általunk. A realitás nem rajtunk kívül álló dolog. Mi alkotjuk
a magunk realitását a nap minden pillanatában. Az IGAZSÁG a legvégső szabadság és a legvégső felelősség. Minden lehetséges, ha hiszel benne és megszolgálod.
Micsoda világ! Mind holdkóros
idegenként bolyongunk benne, egymásnak ütközünk, ahelyett, hogy valódi
kapcsolat jönne létre közöttünk, elbeszélünk egymás mellett. Félünk
a saját szavainktól, meg a másokétól is. Akkora a kommunikációs
csőd, hogy szomjazunk a bizalomra, úgy kapaszkodunk a kedvességbe
a gyöngédségbe, mint fuldokló a mentőcsónakba. Nagy
kétségbeeséseinket igyekszünk halk türelemmel elviselni, nehogy megbillentsük
a mások hajóját, s főleg ne a magunkét. Mindig reménykedünk
abban, hogy a dolgok jobbra fordulnak, töprengünk mit tehetnénk, míg
azután intézményesül a hiábavalóságunk, már már azt hisszük biztonságosabb
nem is tudni, mi az életünk.
Eddig ahhoz szoktam, hogy olyan világban élek,
ahol épp azért mert úgy élünk, ahogy élünk – szinte lehetetlen időt szakítani
az önmagunkba nézésre. Ahol a puszta életben maradás, hát még
a csúcson maradás! – épp ellenkező irányú magatartást követel. Ha az ember
nem figyeli árgus szemekkel hol tart a szomszéd, akkor egyszer csak
lemarad. Ha az ember sikeres, akkor gyorsan kell pörgetni a mókuskereket,
hogy az is maradjon. Ha az ember szegény, akkor meg a túlélésért kell
hajtania. Önmagadra sosincs idő. Arra, hogy semmit sem csinálj, élvezz egy
naplementét, hallgasd a madárdalt, figyeld a méhecskét, meghallgasd
saját gondolataidat, inkább, mint a másokét. Az emberi kapcsolatok
felszínesek, komolyabb célokra vágyunk, mélyebb értelmezésekre, de csak
körülbeszéljük őket. A versengő életvitel mellett nem jut idő gondolkodni
azon, kik vagyunk, kik lehetnénk, mit jelenthetnénk egymásnak.
Egyedül, hideg szó. Mindenki
retteg a magánytól. Bárkivel élünk, hálunk, a végső elemzésben
egyedül vagyunk – egyedül önmagunkkal, és ez a bökennő. Sok kapcsolat
fulladt kudarcba azért, mert az érdekeltek nem tudták önmagukról, kik ők, még
kevésbé a partnerükről.
A régiek ezt mondották: tanulmányozd
önmagadat, mert az ember önmagában találja meg a válaszokat problémáira.
Mert az emberi szellem, minden tulajdonságával a testivel
s a lelkivel egyaránt, az egész nagy szellem része. A válaszok
tehát bennünk rejlenek. Sorsunk és karmánk attól függ, mit tett a lelkünk
azzal, amit fölismert.
A valóság csakugyan egyszerű. Csak az ember akarja
agyonbonyolítani. És az ember nem tanulhatja meg az igazságot, mint egy leckét.
Saját magának kell átélnie ahhoz, hogy továbbléphessen. Az igazság megismerése
és megélése: küzdelem. Ne feledjük: az ember természetes lakhelye nem
a Föld, az ember természetes lakhelye az éter. Minden egyes ember ismeri
már az isteni igazságot. Csak összebonyolították, megfeledkeztek arról, hogy
ismerték. Mindenki békességre vágyik. A belső békességhez nem az értelmen
át vezet az út, hanem a szív legbelsején át. A szív legbelsején át az
ember rátalál Istenre, a békességre és önmagára.
Ugyan, vajon az egész élet,
a születéstől a halálig, minden álmával, nem álom-e maga is? S mi
való életnek hisszük, realitásában nem kételkedünk, de hátha csak azért, mert
nem ismerjük a másik, reálisabb életet? Életünk ama reálisabb élet egyik
álma, s ez így megy vég nélkül egészen a leges – legutolsóig, az
igazán reális életig – Isten életéig.“ ( Lev Tolstoj – levelek)
Semmi sem jelentéktelen,
semmi. Minden gondolathoz, minden gesztushoz, mindenhez, amit mondok és teszek,
energia kapcsolódik, remélhetőleg pozitív energia. Az agyam mélyén állandóan
tudatában vagyok, hogy igenis létezik harmónia, mármint valóságos energia
formájában; forrás ez, amelyből meríthetek. Tudom, hogy minden történésnek oka
van. És azt is tudom, hogy minden jó tettemet, minden megosztható örömöt,
minden jó szót, még egy „jó reggelt“–et is valahol valamikor visszakapok. Ez
nem olyan, mint piros pontokat szerezni az iskolában. Ez sokkal jobb érzés.
Mintha máris egy egyetemességben élnék. Minden jelen pillanat fontossá válik.
A múlt, a jelen és a jövő kölcsönösen összefüggnek, ugyanannyit
érnek.
A világban mindenütt
vég nélküli vitákba keveredünk. Az önzés és a versengés nemcsak
a boldogságnak árt, hanem a személyes sikereknek is. Valami hiányzik.
A válasz bennünk rejlik.
Az élet pozitív és negatív vonatkozásait azonos
módon vegyük tekintetbe. A kettő mindig együtt jár. Az élet e két elem
égése. Meg kell próbálni legyűrni a negatívot a pozitívval, és sokkal
boldogabbak leszünk.
Egy fölismerés: bármilyen boldog vagyok is egy adott
pillanatban, közben mindig tudom, mekkora küzdelembe kerül ez.
A valamiféle baj mindenre ráütheti a bélyegét. Bármily jónak is
látszik valami, mindig észre kell venni a negatív oldalát is. Ez persze megfordítva is igaz. Nem könnyű
megtalálni az egyensúlyt.
Amikor az ember sikeresnek,
elfoglaltnak, felelősségteljesnek, és kreatívnak érzi magát, akkor nem nagyon
veszi észre, hogy a lénye legmélyén hiányzik valami. Régebben vakmerőbb
voltam. Sőt, szinte mindent vakmerőbben csináltam, nem sokat töprengtem rajta.
És közben pompásan is éreztem magam. A felnőttség azt jelentette, hogy
mindinkább tudatosultak bennem a dolgok következményei. Legyen az
fejesugrás a vízbe, avagy egy új szerelembe. Tudatosan, de vígan és
kíváncsian. Sőt mi több, most még sokkal inkább a jelenben, a mostnak
vágytam élni – éspedig teljes életet. Elvégre éltem már életeket a múltban
és alighanem fogok még a jövőben. Ez a hit csak még inkább arra
sarkallt, hogy szívvel-lélekkel a jelennek éljek.
Szerintem nem az
a fontos, hogyan csináljuk a dolgokat, az számít inkább, miért. Sokan ugyanazt keresik, csak különböző irányból. Én mindig azt hittem, magamat
keresem, amikor utazom. Az utazás voltaképp önmagamon át vezetett.
A válaszok benned vannak. Te vagy a világegyetem. Ezért egyenlő alapjában
mindenki. Mindenkinek van énje, függetlenül attól, melyik életét éli épp.
Krisztus volt
a leghalandóbb ember, aki valaha e bolygón járt. Magasan fejlett
spirituális lélek volt, az volt a célja a Földön, hogy
a Magasabb Rend tanításait terjessze. Ő mindnyájunknál többet tudott
az életről, a halálról és Istenről. Oda kell figyelni mit is mondott
Krisztus. Minden tanítása a szellem, a test és a lélek
ismeretének megértéséről szól. Már jóval Krisztus előtt, a Mózesnek
tulajdonított Első Parancsolat is az Isteni egység elismerése, a Szellemé,
a Testé és a Léleké. Krisztus azt mondta, hogy az Első Parancsolat
a legfőbb parancsolat, s ennek félreértelmezése az utána következő
többi egyetemes törvény félreértelmezése lenne. De, így mondta, ahhoz, hogy teljességgel megértsük, meg kell értenünk, hogy az ember lelke és szelleme örök,
s a lélek egyre magasabbra és magasabbra tör, a tökély felé,
amíg szabadok nem leszünk.
Mindennek, amit nap, mint
nap teszünk, vagy mondunk, életünk során következményei vannak, s ahol ma
tartunk, az mind abból fakad, amit előzőleg tettünk. Ha mindenki érezné ezt, ha
a zsigereiben tudná, akkor ma jobb lenne a világ. Ki mint vet, úgy
arat, akár jól, akár rosszul. Ezzel tisztában kell lennünk. De gondold ezt át.
Ha nem ebben az életben aratsz, akkor mikor? A mennyben? A pokolban?
Még a vallás is hisz az okban, okozatban. Ezért volt, hogy amikor
elvetették a reinkarnációt, kitalálták a poklot, meg a mennyországot,
hogy a be nem következett okozatokra helyet találjanak. De miért könnyebb
hinni egy feltételezett mennyben és pokolban, mint a földi
reinkarnációban? Első ránézésre melyiket látod valószínűbbnek? Majd
gondolkodtam egy kicsit. Az is lehet, hogy egyikben sem hiszek. Meglehet, hogy
az élet mégis csak egy megmagyarázhatatlan véletlen. Akkor senki sem felelős
semmiért. És én nem viselem el a zsákutcákat, és azt hiszem, te sem. De
hát ezt te döntöd el. Ez visszavezet az egyénhez, a személyhez. Ezt
jelenti a karma. Amit az ember cselekszik, jót vagy rosszat, az végül
visszaszáll rá. Talán nem ebben a megtestesülésben, nem ebben az életben,
hanem a valamikori jövőben. És senki sem kivétel.
A lélek tudománya az,
ami hiányzik. Az anyag nem hal el, csak formát változtat. A fizikai halál
is csupán ezt jelenti. Amikor meghalunk, csak a testünk hal meg.
A lelkünk csupán elhagyja és asztráltest formáját ölt. A lelkünk az,
ami állandó, bármily formát is vesz föl. A testünk csak ideiglenes háza
a lelkünknek. Az számít, mihez kezdtünk magunkkal, amíg éltünk. Nem fontos
kik vagyunk. Ha ártunk valakinek életünk során, akkor a legközelebbi
alkalommal nekünk fognak ártani. Vagy az azután következő alkalommal. Úgy van,
ahogy azt Püthagorasz is mondotta: „Erre a lélek fejlődése szempontjából
van szükség“ s aki ezt az igazságot fölismeri, az a Nagy Titok
lényegét ismeri föl!
„Egy egész élet sem elég
ahhoz, hogy az ember az előző életének tévedéseit semmivé tegye. A megszerzett,
s bennünk lassan kifejlődő erények kötik össze létünket láthatatlan
kapcsokként, a többi létünkkel, ezekre a létekre csak a szellem
emlékezik, merthogy az anyagnak nincs emlékezete a spirituális dolgok
számára.“ (Honoré de Balzac: Seraphita)
„Szerintem
a halhatatlanság: a lélek útja sok életen és tapasztalaton át,
s amennyiben az ember ezeket igazán átéli, kihasználja, tanul belőle,
ezáltal a következőben gazdagabb, boldogabb, magasabb szintű élete lesz,
s csak az igaz emlékét viszi magával annak, ami elmúlt.“ (Luisa May
Alcott: Levelek)
„Egyetlen pillanatig sem
hiszem, hogy az élet elsősorban erről a jelentéktelen kis bolygóról
származna, amelyet Földnek nevezünk. A részecskék, amelyek kombinációjából
bolygónkon kialakult az élet, alighanem a világegyetem valamely más
részéről származnak. Vegyük például a testünket. Szerintem a testünk
véghetetlenül kicsi egységek milliárdjaiból áll, mind külön élő egység, és ezek
az egységek csapatokban működnek – én inkább rajoknak nevezem őket – és ezek
a véghetetlenül kicsi egységek örökké élnek. Amikor „meghalunk“, ezeknek
az egységeknek a rajai – mint a méhrajok – máshová vonulnak át és más
formában, vagy környezetben funkcionálnak tovább.“ (T. A. Edison: Napló, és
különféle megfigyelések)
A lélek fizikai erő. De
jelentősen eltér azoktól a fizikai és molekuláris erőktől, amelyek
a testet alkotják. Atomméret alatti erő, az életet szervező intelligens
energia. Része minden sejtnek, része a DNS-nek, bennünk van, belőlünk való
az egész a maga teljességében, mindenütt: ezt nevezzük Istennek.
A Forrás tölt ki és szervez minden életet. Ez a kezdet és a vég,
az Alfa és az Omega. A Teremtés Istene. És nagyon is bennünk van. Amikor
Krisztus azt mondta, hogy Isten mindenütt jelen van, akkor ezt némiképp szó
szerinti értelemben mondta: úgy értette, hogy az életet irányító spirituális
energia mindenütt jelen van. Az élet tehát egy felől a molekuláris
szerkezet, ami fizikai anyag, másfelől a Forrás ami spirituális energia. A fizikai
forma meghal. A spirituális energia örökkön él. Az energia nem teremthető,
nem elpusztítható, csak álalakul.
A tudomány csak azzal foglalkozik, amit
lát, és amit bizonyíthat. Molekuláris sajátságokat könnyebb találni, mint
energiaegységeket. A lélek pedig energiaegységek akkumulációja. Saját
szabad akarata van, és amikor a hozzá tartozó test meghal, akkor
egyszerűen egyéníti magát, amíg meg nem hozza karmikus döntését, milyen új
formát fog felvenni. Ebből ered az, amit reinkarnációnak nevezünk. Innen az
élet a halál után. Innen az élet a születés előtt.
Érzelmi erőnk
varázslatosan elmélyül az előző létezés elismerésének hatására. Megtanuljuk,
hogy eddig egy féltekén éltünk, fél gondolatokat gondoltunk el, új hitre van
szükségünk a múlt és a jövő összekapcsolásához a jelen nagy
párhuzama fölött, hogy így kerekítsük ki érzelmi világunkat.
„Tisztán logikai
gondolkodással nem tehetünk szert ismeretekre az empirikus világról.
A tapasztalattal kezdődik és ér véget minden ismeretünk
a realitásról. A pusztán logikai eszközökkel létrejött tételeknek
nincs valóságtartalmuk.“ (Albert Einstein)
Talán az emberiség
tragédiája, hogy elfeledtük: valamennyien isteniek vagyunk. És ha ezt belátjuk,
akkor elűzhetjük életünkből a félelmet. S ha ez sikerült, elűzhetjük
a gyűlöletet is. És mást is. A félelemmel együtt a kapzsiságtól,
háborúktól, gyilkolástól is megszabadulhatnánk. A félelem életünk
gyújtópontja, minden a félelem körül forog. Félelem a kudarctól,
a fájdalomtól, a megalázástól, a magánytól,
a szeretetlenségtől, önmagunktól, félelem a haláltól és
mindenekfelett: félelem a félelemtől. A félelem maga alattomos,
ragályos, a képzelgés felől érkezik és átjárja egész valónkat.
A legkomorabb képzelgés a halálfélelem. Ha tudnánk, hogy sose halunk
meg igazán, hogy mindig van még esélyünk, hogy sem a fájdalom, sem
a megaláztatás, sem a veszteség nem végérvényes, nem mindörökre szól,
akkor talán megértenénk: nincs mitől félnünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése